Ana içeriğe atla

KUDÜS





                                   



     Mevzuları bir de benden dinleyin istedim. Ballı detaylı anlatayım. İşler aslında düşündüğünüzden daha karışık. Bu yazıda israil'in kuruluşundan sonrasını ele alıcam. İsrail'in kurulmasını sağlayan Balfour deklarasyonudur. İngilizler "ne haliniz varsa görün" diyerek bölgeden çekilir. Sonunda 1948 yılında israil kurulur. David ben Gurion kuruluşu ilan eder ve ilk başbakan olur. Bu arada kendisi ateisttir onu da belirtmiş olayım.

 - İsrail kurulur kurulmasına ama en az 800.000 filistinli arap yersiz yurtsuz kalır. O gün bugündür bu insanlar lübnan, ürdün, suriye, ırak gibi ülkelerde mülteci olarak yaşıyorlar ve bunlara vatandaşlık verilmiyor. Gettolara sıkışmış durumdalar. Bugünde asıl sorunlardan biri sağlanacak bir politik çözüm sonucu bu insanların geri dönüp dönemeyeceğidir. İsrail bunları kabul etmiyor.

 - Bu olayların akabinde FKÖ kurulur ve yöneticilerinin çoğu hristiyan araplardır. O gün bugündür vurdu kırdı lar devam ediyor.

 - Önce işin teolojik boyutuyla başlayalım.

 - Yahudilerin bünyesinde yaşanan peygamber enflasyonu sonucu - ki ben eski ve yeni ahit te sayısız peygamber tespit ettim- bölge bir dini merkeze dönüşür. Küçük bir kasaba olan kudüs kıymete biner.

 - Yahudilerin en kutsal tapınağı olan süleyman mabedi buradadır. Yahudiler burayı hem tapınmak hem de "kutsalların kutsalı" olarak kabul ettikleri ahit sandığını korumak için kurmuşlardır.

 - Önce babilliler burayı işgal eder ve sürgünü yerler; tapınak yerle bir edilir, ahit sandığı kaybolur. Uzun yıllar sonra tapınak 2. kez inşa edilir ama bu seferde tapınağı 2. kez romalılar yıkar. 

 - Müslümanların bildiğinin aksine süleyman ve davut peygamber değildir. Kraldırlar. Kuran yazarının tevrat hakkında pek bilgisi olmadığından duyduğu her karakteri peygamber sanmaktadır. Kendisi aynı zamanda isa'yı musanın yeğeni sanıyor ya neyse. Bkz Meryem 28. Davut tüm yaptıklarına rağmen israili birleştirdiği için saygı görür. Batşebayla olan macerasını anmadan geçmeyelim. :-)

Davud'un mezarında



 -Yukarda özetin özeti seklinde verdiğim sebeplerden ötürü kudüs yahudiler için çok önemli biryerdir. Çünkü ana tapınak ordadır. 

 - Sonra günün birinde isa diye bir adam ortaya çıkar. (Bu arada isanın yaşadığı hiçbirzaman kanıtlanamamıştır.) Beklenen mesih olduğunu iddia eder ve amacının çok sıkı kurallara bağlı yahudiliği reforme etmek olduğunu söyler. 

 - Bunu yapmakla hahamların tepkisini üstüne çeker. Süleyman mabedini yıkmaya çalışmakla suçlanır. Hahamlar romalı validen kellesini isterler. Vali (Pontius Pilatus) yeni bir yahudi ayaklanması istemediği için isayı kurban eder. 
Not: Tarihsel olarak isa diye biri yoktur. isa diye iddia edilen kişi yüksek ihtimalle tyanalı apollonius'tur. Yani bizim nevşehirlidir. Bu konuda aytunç altındalın "yoksul tanrı" kitabını okuyabilirsiniz. Zaten hristiyanlık dinide türkiyede hatay'da kurulmuştur.

 - Neyse isa çarmıhı taşıyarak acılar yolundan yürür ve çarmıhta can verir. Kefenlendiği ve gömüldüğü kaya mezarın olduğu yerde bir kilise vardır. Ben gittim, görmelisiniz; Millet akın akın geliyor.

İsanın üstünde kefenlendiği iddia edilen taş


 - Şimdi gömüldü gömülmesine ama inanışa göre bir gün "tanrının krallığını" kurmak için yeniden dönecektir. Döneceği yerde israil'de Megiddo diye bir taşlık güya. 

 - İsa dönünce incilde yazdığı üzere kafirlerle "Armageddon" isimli bir savaş yapıcak ve hepsini yenilgiye uğratacaktır. Bu arada o kafirler siz oluyorsunuz haberiniz ola. 

 - Aha işte bu nedenlerden dolayı kudüs hristiyanlar içinde önemli bir yer. 

 - Şimdi gelelim müslümanlara

 - Yanlış bilinen konuları düzelteyim.

 - muhammed zamanında kudüste mescid filan yoktur.

 - Müslümanların ilk kıblesi kabedir. 13 yıl böyle olmuştur. Muhammed medineye gidince 17 ay kadar kıbleyi beytül makdise, yani süleyman mabedine çevirmiş; yahudileri peygamberliğine bir türlü ikna edemeyince kıbleyi yeniden mescidi haram'a döndürmüştür. 

 - Kuran'da isra suresinde geçen mescidi aksa (uzaktaki mescid) ve ona bağlı miraç hikayesini doğrulamak için; Önce ömer aksa mescidini sonrada Emeviler muhammedin üzerinden miraca yükseldiğine inanılan muallak taşının üstüne o altın kubbeli yapı olan kubbetüs sahrayı yaparlar.

Kubbetüs Sahranın önünde

Mescidi aksa


- Şimdi yaparlar yapmasına da her iki yapı da süleyman mabedinin yani yahudilerin en kutsal tapınağının tam üstüne yapılmıştır.

 - Senin caminin adamların tapınağının tam üstünde ne işi var kardeşim? Onlar gelip senin caminin tam üstüne havra yapsa ne düşünürdün?

 - Yahudiler haliyle bu iki camiyi kaldırmayı ve tapınağı tekrar inşa etmek istiyorlar. Ama yapamıyorlar.

 - Bugün kü ağlama duvarı bu tapınağın batı duvarıdır. Yahudiler bu duvarda dua ederler, kağıtlara dileklerini yazar ve duvar taşlarının arasına koyarlar. Onların inanışına göre tanrı bunları okumaktadır. 

Ağlama duvarının önünde


Bir yahudinin yazıp ağlama duvarına koyduğu dua, merak edip açıp okudum


Geleneksel kıyafetler içinde bir yahudi


Hatıra fotoğrafı çektiren yahudi bir aile


 - Kudüste gerek yahudi gerek hristiyanların tüm mekanlarına rahatça girilebilmesine rağmen mescidi aksanın bulunduğu bölgeye giriş oldukça zordur. burası filistinli korumalar tarafından kontrol edilmektedir. İnsanları sık sık durdurarak müslümanmısın diye sorarlar, kelime-i şehadet getirtirler, gözünün tutmadığını da almazlar. 

 - İddia edildiğinin aksine israil kimsenin ibadetine karışmamakta ve engel olmamaktadır. Zaman zaman saldırı olduğunda 1-2 gün olay yeri inceleme için kapanırsa kapanır o kadar. 

 - İşin teoloji denilen safsata boyutu kabaca bu çerçevededir.

 - Gerçekte ise filistin meselesi bir vatansızlık, yersizlik, yurtsuzluk meselesidir. 

 - Evet mesele budur zira israil bu toprakları öpücükle almamıştır işgal etmiştir. 

 - Kudüs israil tarafından alındığında burda ki araplara vatandaşlık verilmiştir. Yani arapların bir bölümü bu açıdan şanslıdır. Bugün de israil nüfusunun %20'si araptır ve hallerinden çok memnunlar; bıraksan ne filistine ne de diğer arap devletlerine gitmezler. 

 - Gitmezler çünkü israilin kendi iç düzeni oldukça iyidir. Kendi vatandaşları için çok yaşanabilir bir ülke kurmuşlar.

 - Yahudilerin bölgeye gelmeye başlamasından bugüne kadar filistin toprakları sürekli küçülmektedir.

 - İsrail ikide bir bir sağa sola yerleşim yeri yaparak, site kurarak, içinden yol geçirerek filistin toprağını almaktadır,işgale devam etmektedir.

 - Şuan ki durumda doğu kudüs filistin'in elindedir. Bölge batı şeria olarak da bilinir. Burası ariel şaron'un yaptırdığı duvarla şehrin geri kalanından ayrılmıştır.

 - Batı şeria FKÖ kontrolündedir. Fiilen bi kontrol var mı derseniz; yok derim.

 - Bir de tam ters istikamette kalan gazze bölgesi var. Bu bölge şeriatçı örgütler elindedir. ve israil silah girişine engel olabilmek için burayı karadan ve denizden ablukaya almıştır. Yani bir açıkhava hapishanesidir. 

 - Yıllar önce Oslo görüşmelerinde iki devletli bir çözüme gidilmesi benimsenmiş; Filistin toprağının %22'sinin filistinlilere verilmesi kararlaştırılmıştı. İsrail başbakanı izak rabin bunu kabul ettiği için öldürüldü. 

 - Gittiğimde öğrenmiştim israil halkı bu cinayeti Şimon Peres'in azmettirdiğine inanıyor.

 - İzak rabin öldürülmüştür. Çünkü tevrata göre tanrı bu toprakları tümüyle onlara vaat etmiştir.

 - İş antik metinlere kaldıysa ben müslümanların neye itiraz ettiğini anlamıyorum. Çünkü bu toprakların yahudilere verildiği kuranda da açıkça yazıyor. Bu durumda itirazınız neye kardeşim? Bkz. Maide 21.

- Bir de arzı mevud yani büyük israil meselesi var.

 - İsrail'li birine "Nedir bu büyük israil mevzusu" diye sormuştum. Biz böyle şeylere gülüyoruz dedi.

 - Dedi demesine ama marketten para üstü olarak aldığım 10 Agorot -bizde ki 10 kuruş- üzerinde büyük israil haritası var. Yani birilerinin hala böyle bir rüyası var.

10 Agorot üstünde ki büyük israil haritası


 - Bugün deniyor ki israil 1967 sınırlarına geri dönsün; geçiniz efendim. Aradan 50 yıl geçmiş ve bu zaman zarfında israil işgali iyice genişletmiştir. Geri çekilmesini beklemek hayalperestliktir. Çünkü onu bunu yapmaya zorlayacak bir güç yoktur.

 - Uzun lafın kısası filistin meslesi atadan dededen kalma hurafeler değil; filistin halkının varolma meselesidir.

    İşi asıl içinden çıkılmaz hale getiren Amerika'nın her durumda ki israil'e verdiği koşulsuz destektir. Bunun da etkisiyle bildiğini okumaktadır. Ben filistinlilere şu öneriyi yapıyorum. Evet haklısınız ama bu dünya adil bir yer değil. Size hakkınızı verecek ne bir kişi,ne kurum, ne de bir mahkeme var. O yüzden gitme imkanınız varsa gidin. Dünyanın her medeni devleti size oturum verir. Bunu öneriyorum çünkü çok büyük bir güç dengesizliği var. Hiçbir sonuç getirmeyen yarı askeri yöntemlerle, sokakta bağırmakla, tankları taşlamakla bu işin çözülmeyeceği meydandadır. Bunlar size sadece daha fazla yokluk ve acı getiriyor. 
Gidin ve kendinizi kurtarın diyorum çünkü Sözkonusu Amerika + İsrail olunca; 
Bu düşman hepinizi aşar...


Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ermenistan: Yakınsak ta, Uzağız

           Ermenistan gezisinin üstünden hayli zaman geçmesine rağmen bu yazıyı daha yeni yazıyorum. Ermenistana giderken biraz İrana gider gibi oldum. Başıma bişey gelirmi sorusu akılda yer ediyor. Moskovadayım sipariş verirken İstanbullu olduğumu öğrenen garson "Ben ermeniyim" demesin mi? Haydaa ne alaka filan olmuştum. İtalyada da başıma geldi, benim orda ki danışman "Biliyormusun ben Vanlıyım,ermeniyim" dedi. Ailesi kaçıp italyaya gelmiş zamanında. Böyle 2 tane tatsız anım var. Neyse.  Atlasjet in burdan erivana direkt uçuşu var. Ocak ayında atlayıp gittim. Varışta vize alabiliyorsunuz. O zaman 21 günlük vize 8 dolar gibi bişeydi. Yalnız uçuş gece. Sabahı bekler hostele giderim derken, havaalanında taksicinin biri yakama yapıştı. Burda niye bekliyorsun, açık restoran var seni oraya götüriyim, orda yemek yer sıcakta beklersin. “Don’t worry, we are good people” diyip duruyor. Neyse atladım gittik. Şık bir restoran. Kahvaltı söyledim. Baktım adam benden son

Sevgiliyle İspanya - Valensiya

       Bu sene çok ara verdim yazmaya, hatta bazı ülkeler hakkında daha tek kelime karalamadım. Granadadan sonra rotamızı valensiyaya çevirdik. Hesapta La Tomatina yani domates festivaline katılmak var. Bu festival her yıl ağustos ayında yapılıyor. Bunol kasabası valensiyaya yakın ordan gidicez diye buraya geldik. Granadadan Valensiyaya otobüs yolculuğu zor geçti, ispanya düşündüğümden daha büyükmüş. Granada otogarda türk baklavası satıyorlar. Aldık. Ama bizimkinin yanından geçemez. Hep derim bazı lezzetler ait olduğu topraklarda güzel diye. Vardık hostele yerleştik. Sabaha festival var bizde hal kalmamış. O kadar dolana dolana tabi. Baya düşündüm, posamız çıkmış vaziyette olduğu düşündüğümden daha pahalı çıktığı için festivale katılmamaya karar verdim. İleri ki bir tarihe kalsın dedim. Hostelde festival biletleri satılıyor. Bunolde sabah saatlerinde kamyonlar domatesleri meydana yığıyor, millet başlıyor domates savaşlarına. Aynı günün akşamı da festival partisi oluyor. Dedik ertesi gü

2023 Yılının Muhasebesi

     2023 Yılında 2'si yeni olmak üzere 3 ülkeye gittim. Yurtiçinde ise şuana değin gitmediğim hiçbir ile gitmedim. Gittiğim ülkeler: Birleşik Arap emirlikleri, Danimarka ve İsveç. İlkinde ocak ayında Dubai'ye gittim. Pek heves ettiğimden değil. Özellikle bayanlarda bu Dubai'ye gitmek bir prestij meselesi olarak görülüyor. Bunlar yanlış şeyler. Ülkede adım başı gökdelen var ve göçmen dolu. Her yerden gelmişler. İngilizler, Ruslar, Hintliler ve diğer milletler. Hani neredeyse ülkede Arap kalmamış desem yeridir. Kaldığım pansiyonun işletmecisi bile Ugandalıydı. Temiz bir ülke. Ve düşünüldüğünün aksine Dubai oldukça ucuz bir yer. Hayat kalitesi Türkiye'den daha iyi. Bizim binemediğimiz arabalara binebiliyorlar mesela.    2. olarak haziranda Danimarka'ya gittim. Ülkeye girişte sıkıntı çıkarıyorlar Türklere. İstemedikleri her hallerinden belli. Bir refah ülkesi. Ben Danimarka'yı çok sevdim. Nüfus az, yatay mimari ve bol yeşil alan var. Çok rahatlar. Baltık denizinde